Koffie proeven en betalen wat je het waard vindt, met een eerlijke prijs voor het product? Nieuwkomer TYPICA maakt het mogelijk. Dit platform voor groene koffie heeft een ‘blinde veiling’ ingevoerd. Het doel is ’s werelds grootste online veilingsysteem te creëren waar de beste kwaliteit en zeldzaamste groene koffie van het seizoen kan worden verhandeld tegen eerlijke prijzen. In het komende jaar nemen naar verwachting koffieproducenten uit 21 landen en branders uit 38 landen deel aan dit nieuwe initiatief.
TYPICA, een wereldwijd opererend bedrijf dat streeft naar de duurzaamheid van koffie van hoge kwaliteit, heeft een nieuwe ‘blinde veiling’ van groene koffie gelanceerd. Het belangrijkste verschil met de traditionele, gerenommeerde veilingen die gangbaar zijn in de koffie-industrie, is dat deze blind is.
Duurzamer en eerlijker
Aangezien het tijdens de veiling niet mogelijk is te zien wie biedt en tegen welke prijs, kunnen kandidaten bieden wat zij als de beste prijs beschouwen op basis van hun eigen evaluatiecriteria. Dit leidt ertoe dat er geen prijsconcurrentie is bij het winnen van de veiling. Bovendien is het systeem gekoppeld aan het reguliere aanbod (pre-ordering), waardoor logistieke aspecten zoals kosten, kwantiteit en verzendkosten worden gestroomlijnd en het voor producenten en branders gemakkelijker wordt om deel te nemen. De branders zelf, die bij hun dagelijkse aankopen veel groene koffie vergelijken en inzicht hebben in de marktprijs, bepalen nu de prijs via blinde veilingen en realiseren zo transacties tegen een eerlijke prijs die de waarde van de koffie reflecteert. Momenteel wordt zo’n 10%-20% van het totale aanbod blind geveild.
De perfecte koffie vinden
Het TYPICA platform stelt koffieproducenten en koffiebranders in staat om rechtstreeks groene koffie te verhandelen per jute zak. Er kan per sample geproefd worden om zo tot dé perfecte en unieke koffiesoort te komen waar de branders zich mee kunnen onderscheiden. In de toekomst is TYPICA van plan om in samenwerking met de producenten blinde veilingen te houden voor items die naar verwachting onmiddellijk uitverkocht zullen zijn, waaronder zeldzame soorten koffie en koffie die onderworpen is aan speciale verwerkingsmethoden.
In slechts drie maanden tijd heeft de goodwill van de brander voor de producent geresulteerd in een nieuwe website functie die wordt gebruik over de hele wereld. Dit is een schoolvoorbeeld van gemeenschapsvorming die TYPICA nastreeft. TYPICA bouwt het koffieplatform van deze gemeenschap op basis van het concept “Dynamische Harmonie”, waarbij het platform wordt gevoed door een wederzijds gevoel van goodwill en respect tussen producenten en branders over de hele wereld.
Hoe is de blinde veiling ontstaan?
De blinde veiling werd ontwikkeld naar aanleiding van de feedback van een aantal bekende koffie-experts vanuit de community. Dit was tijdens een after-party op de SCAJ 2021, de grootste koffiebeurs van Japan. Via de ontwikkelde blinde veiling zorgt Typica voor een duurzame productiecyclus waar roosters, producenten en koffieliefhebbers samen de markt beter, kwalitatiever en eerlijker maken. De roasters betalen wat zij de koffie waard vinden, de producenten zien hun koffie op waarde beoordeeld worden en de koffieliefhebbers kunnen kennismaken met de meest bijzondere koffies: een win-win-win situatie.
Het bericht TYPICA lanceert nieuwe functie ‘Blind Auction’ op haar duurzame koffieplatform verscheen eerst op Koffiegek.nl.